måndag 22 april 2013

Krämig blomkålssoppa!

Här kommer ett litet recepttips igen. Det här är en soppa som är enkel att sno ihop och jag har följaktligen gjort den ofta. Ett av barnen gillar den, ett gillar den inte längre. Så kan det gå när man som förälder gör en maträtt lite för ofta :)

4 port.

1/2 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tsk olja
1 litet blomkålshuvud
grönsaksbuljong, gärna ekologisk
200 g philadelfiaost med smak av vårlök
3 dl mjölk (lätt eller standard)
50 g ädelost
4 skivor bacon
salt och svartpeppar



Fräs lök och vitlök (viktigt att inte bränna). Skölj och hacka blomkålen. Lägg i och täck med vatten. Lägg i buljong. Koka i ca 10-15 min. Lägg i ost, höll i mjölk och låt soppan sjuda försiktigt. Krydda med salt och peppar. Stek baconskivorna i micron på, på hushållspapper i stark värme i tre minuter. Klipp i mindre bitar och rör ner i soppan. Klart!
Det kan vara snyggt (och gott) att strö över lite gräslök som topping så att soppan får lite färg!







6 kommentarer:

Helene Dyrelöv sa...

Ser jättegott ut! Ska prova det någon gång. Bra när barnen tycker om den också. Tror inte att mina barn kommer tycka om sån här soppa.

Anonym sa...

Måste bara säga att den personen som köpt den vackra krukan på bänken har väldigt god smak;) kram Nettan

Unknown sa...

Nej, mina har ätit den så länge de kan minnas . . . Annars hade de kanske inte gillat den :)

Unknown sa...

Ha ha, nästan lika snygg som den som står på köksbordet och som fastnade på bild i påskinlägget!

Helene Dyrelöv sa...

Jag gjorde soppan igår. Den var supergod! Kan verkligen rekommenderas!

Unknown sa...

Det var roligt att höra :)