lördag 20 april 2013

Muskler vs kondition!

Måste erkänna, har aldrig strävat efter att se biffig ut. Tror inte riktigt att jag har förmågan att få sådana muskler, om jag ska vara ärlig. Men efter tre graviditeter kan jag konstatera att det är väldigt lite muskelmassa kvar!! Benen har helt enkelt tagit formen av "pinnben". Hmm.
För snart två år sedan hade jag förmånen att höra professor(medicinsk vetenskap) Michael Tonkonogi prata om träning och hälsa. Innan dess tänkte jag att kondition var viktigast ur ett hälsoperspektiv. Ni vet, joggingturer för de hurtiga och promenader för resten...
Men Tonkonogi förklarade hur viktigt det är att ha muskler. Att muskler är hälsosamt. Han visade hur cellernas förmåga att ta hand om kroppens insulin ökade snabbt och mycket när man börjar träna. Detta innan man egentligen ser resultaten i form av större muskler. Mycket uppmuntrande för en "pinnis" som mig.
Mycket muskler gör alltså att kroppen både får lättare att laga skador i kroppen och att ta hand om blodsockret. Därför förebygger muskelmassa  både hjärtproblem och insulinresistens. Muskler är alltså viktigt för hälsan och då blir just benen, eller låren, viktiga. Detta eftersom vi hittar kroppens(förhoppningsvis) största muskelmassa här. Smala ben, i betedelsen utan muskler, är enkelt uttryckt ohälsosamt! Inte minst är det viktigt att se till att man har och bibehåller sin muskelstyrka för att hålla sig frisk i takt med att man blir äldre.
Så vad gör jag åt det? Jag har tränat med fokus på coremusklerna. Blir ju lätt så när mage och rygg högst uppenbart tagit stryk under graviditeten. Men nu är det dags att lägga till benträning igen! Utfall och knäböj! Dags att pina pinnbenen lite alltså!!
(Här och här kan du läsa mer om och av Tonkonogi.)

3 kommentarer:

Frida Holmgren sa...

Det här tror jag inte så många vet, att muskler är så viktigt för kroppens insulin bl.a. Jag visste inte det heller innan jag läste det nu. Media påverkar oss att gå ner i vikt och bli hur smala som helst. Många tänker, bara för att man ser en jätte smal person så har den en bra hälsa, så kan det ju vara pga att vi ser så olika ut men så behöver det inte vara. Muskler är bra helt enkelt!!!

Unknown sa...

Tack för inlägget Frida! Roligt att höra. Du får gärna visa mig lite bra övningar :)

Frida Holmgren sa...

Det gör jag gärna nästa gång vi ses! Vi har gjort några nya statiska övningar på fotbollen nu som är väldigt bra :)