onsdag 29 maj 2013

Planera, skapa och förklara en rabatt!

Jag hade ju bestämt mig för att satsa på framsidan och pallkrageodlingen den här sommaren och detta har jag också hållit mig till. Den stora rabatten på framsidan, som leder fram till husets entré har fått ett rejält lyft. Jag känner därmed att jag kommit så långt att jag kan skriva och berätta lite mer.

Jag älskar ju det här med att planera trädgård. Jag läser trädgårdsböcker och trädgårdstidningar så det står härliga till! Men ibland har jag lite svårt att göra mig förstådd när så mycket tankar, drömmar, växtsorter och bladfärger flyger omkring inne i huvudet. Glömmer aldrig när jag skulle förklara en komposition av matchande blad till en rabatt i förra huset för en vän och möttes av stora ögon där frågetecknen stod skrivna över ansiktet. Ha ha! Och jag som tyckte att jag förklarat så bra! :) Jag ska alltså försöka att vara lite mer pedagogisk än den gången!

För det första ska rabatten matcha vår 60-talsvilla i rödbrunt tegel. Därför går bladfärgerna i mörkt grönt, mörkrött och lite silvergrått. När blommorna dyker upp matchar de i vitt, mörkt rött/svart och vitt med rosa strimmor. Läget är öster med ganska mycket sol och normalmycket fukt- inte så kräset alltså! Därför kunde jag alltså fokusera på färg mer än förhållandena.
Det ska ju inte bara blomma en kort liten period. Därför börjar säsongen med kungsängslilja i mars/april, tulpanerna avlöser dessa och blommar i maj. I juni kommer klematis och i juli rosorna. Sist ut är de stiliga höstanemonerna.
Som ni förstår är det nu tulpanernas tid: De har blommat längre än förväntat och är snart överblommade. Just nu ser de ut som överdådiga primadonnor på väg att gå till sängs.
Den legendariska trädgårdsdesignern Heidi Palmgren skulle förmodligen fnysa åt att jag startar med "pyntet", blommorna alltså. För henne, som skrivit den lika legendariska boken "Trädgårdens rum" med Christel Kvant, är det den gröna stommen; trädgårdens tak, väggar och golv som är det viktiga.
Den här rabattens vägg eller låt oss kalla det fond, är en mörk idegranshäck. Den är egentligen ingen häck än, men vänta bara! Om något år är den en mörkt grön bakgrund åt de olika blommorna. Vårt hus har dessutom en hög sockel på den här sidan. Den skapar en märklig känsla av att huset inte riktigt är förankrat i marken. Min lilla idegranshäck i vardande ska alltså även tjäna som täckmantel för sockeln och knyta ihop huset med det gröna.
Mitt i rabatten står tujakloten för att bidra med stadga åt rabatten. Jo, jag älskar buxbom, men dels växer den inget vidare här i Mellansverige och dels är jag lite orolig över buxbomssjukan, vilket gör att jag nöjt mig med det näst bästa(näst vackraste).


Gången framför rabatten är gjort av skifferplattor, vilket jag ville jobba vidare med. Därför lade jag stenkross av samma material runt de små tujaträden som ramar in trappen. Träden har sin motpart längst bort i rabatten. Dessa tre träd får då lov att bilda rabattens tak. I färgen tar de upp den silvergrå tonen, vilket bidrar till den vintergröna bladskruden.

















Rabattens golv är de olika marktäckarna(nedan) hasselört och alunrot(grå- och rödbladig). De står längst fram. Jag tycker mycket om dem båda. Alunroten för att den ger färgvariation blommorna förutan och hasselörten för de blanka mörka bladen som kommunicerar fint med idegranshäckens grönska (för att uttrycka sig "Ernstigt"). En bonus blir att när de båda sorterna väl tagit fart tjänstgör de som ogrässtopp.

Jaa, det var nog det hela. Nu funderar jag på om jag skulle stoppa ner några funkior runt tujakloten istället för ormbunkarna. Ormbunkarna känns lite spretiga,...får fundera ett tag på saken.
Apropå förra inlägget så kör vi vidare med att jag sover i källaren. Jag är fortfarande genomtrött och har svårt att komma till ro, men timmarna sömn utan avbrott borde snart göra skillnad! Lilltjejen äter dessutom fullstora portioner efter dessa två matlösa nätter.

Det här inlägget var nog mitt längsta hittills. Så nu tar jag nog en paus i någon dag och laddar för ett nytt tema under rubriken "Utmaningen". Det är ännu inte helt "färdigtänkt", men jag är taggad och förväntansfull. (Hoppas du blir lite nyfiken nu!)

Kram!


 







 


 




 

Inga kommentarer: