måndag 24 juni 2013

Den bästa träningen...

...är den som blir av! Så vad är genomförbart och ändå givande?! Det är faktiskt en riktigt bra fråga!

Jag har alltid sett mig som en person som tränar. Rätt sund sådär... :) Och så upptäckte jag att jag fyllt 35 och att det är mååånga år sedan jag var en aktiv simmare med superkondition och tighta muskler.
Skämt åsido. Det är faktiskt nu jag har chansen att förebygga bekymmer längre fram i livet. Jag kan fortfarande lägga på lite muskler, skaffa en hyfsad kondition och förebygga stelhet. Och känna den där känslan efter träningen: Trött på ett härligt sätt och lite stolt över vad som åstadkommits! Den personen vill jag vara! Ja, jag tänker helt enkelt vara så'n: Den som tränar på ett sätt som ger grund för en god hälsa och skön känsla i kroppen, men som inte heller tränar så att familjen blir lidande. Mitt mål och min utmaning vad gäller träning är att träna tre dagar i veckan: Måndagar, onsdagar och fredagar. Kort och effektivt får det vara!
Styrketräningen baseras på Olga Rönnbergs nya mammaträningsbok. Det upplägget passar mig perfekt eftersom passen är lagom långa, kan utföras hemma (framför TV:n) och, vilket är viktigt för mig, att upplägget ger möjlighet till utveckling: Tuffare övningar allt eftersom. För jag har upptäckt att just möjligheten till utveckling är viktig för min motivation. Så när jag kommit till sista steget i boken är det nog dags för mig att skaffa nytt gymkort. Men det blir en senare fråga! Jag har några kapitel kvar tills dess...
Konditionsträningen består av promenader och intervaller uppför backen utanför vårt hus. (Löpning får vänta tills maken fått semester och lite mer tid finns att ge sig iväg själv. För ärligt talat känns det ganska besvärligt att jogga sig flåsig och samtidigt vara pedagogisk mot två skruttar som cyklar bredvid  och dessutom dra med en barnvagn i farten (nåja). Det skulle allt bli en riktig cirkus det!!) Nej, lugnare promenader och kortare intervallträning funkar bäst just nu.
Vilket flås man fått efter några vändor i backen!!! Hoppas det känns att jag fått med mig det när jag väl börjar jogga igen!

Jag avslutar med att skicka med en övning för lår- och stuss. Jag passade på att rådfråga mitt mycket vältränade syskonbarn när vi träffades nu i helgen och fick ett riktigt bra tips: Ligg på rygg, lyft rumpan och ha fötterna i golvet. Gå sedan fyra steg bort från stussen och fyra steg tillbaka. Upprepa 12 gånger, tre set. Mmm, det känns kan jag lova!

Kram!

Inga kommentarer: