torsdag 30 januari 2014

En ljus idé!

Har du också märkt att det finns en otroligt massa snygga lampor där ute just nu!? Och i dessa mörka tider märks behovet av läslampor, myslampor och städbelysning, ja helt enkelt belysning av alla de slag, extra tydligt!
Jag vet; vi har egentligen inte börjat renovera sovrummet än, men om jag redan nu fått välja ut stämningshöjare belysning  så hade det blivit den här: Dome Light (bild från Rum21). Nostalgisk och nytänkande på samma gång! Den förtjänar en egen bild, tycker jag!


Men egentligen är det läsbelysning över soffan som behövs mest. Nu sitter man där i halvmörkret, kisar och läser tills ögonen går i kors! Den svarta och den grå, båda från House Doctor, är nätta och riktigt snygga (från Rum21 resp. Ironhouse). Men är inte ljuset från en skärm lite mindre bländande? En vit lampa smälter bättre in i miljön och då kanske Ikeas budgetvariant duger fint? Eller den vita från Tine K, som jag hittat på Juliasvitadrömmar.

Nästa plats att belysas är vår lilla kontorshörna här i köket. Där vill jag ha funktionell och riktbar belysning, som helst också ska förgylla sin plats. De översta, från Ikea är förvånande snygga, med tanke på priset. Ändå måste jag erkänna att Watt & Vekes mässingsfärgade på betongplatta och Bloomingvilles svarta har det där lilla extra (från Watt&Vekes hemsida resp. Ironhouse). Hur mycket extra är man beredd att betala för det?


Och över soffbordet och köksön... Jo, nu låter det snart som om vi antingen inte har några lampor alls, alternativt tänker fylla varje hörn med armaturer av diverse slag. Men vi har helt enkelt lite för få ljuskällor i det stora kombinerade kök- och allrummet. Kombinationen allmän- och stämningsbelysning är ju som bekant den bästa och kan verkligen förhöja känslan i ett rum!
Men över soffbord och köksö ska vi försöka ordna vår egenhändigt gjorda belysning av lite trä, kanske en bit armeringasjärn och några riktigt vackra lampsocklar i svart och mässing. De här väntas snart hem i brevlådan och om de är så fina som de ser ut på bilderna kommer jag att vara närmast odrägligt nöjd med mitt fynd. Så; to be continued...som man brukar säga!


Kram!


Inga kommentarer: