tisdag 4 februari 2014

Tekoppens lov!

Ska vi ta en kopp te?


Sockret är åter på tapeten. Vi äter för mycket socker: En hel del av detta kommer från lösgodiset: 17 kg per år och svensk enligt Rapport! Och idag berättas om ett påvisat samband mellan sockerintaget och hjärtsjukdom. -Även om man är smal.
Nej, det är dags att byta ut det där godiset mot något bättre! Jag har ju redan erkänt detta försmädliga; att jag äter för mycket godis och har ett vansinnigt sug efter socker. Och barnen har blivit för stora för att mamman ska kunna ta en näve godis i smyg. Det börjar med andra ord att bli viktigt att leva som jag lär och inte ta hem godis för ofta för att inte locka med dem. Därför har jag och barnen kommit överens om att februari får bli en godisfri månad hemma hos oss. 
Men för egen del handlar det inte bara om att sluta äta godis utan också om att komma ur vanan att unna mig något sött så fort jag ska vila. En liten hjälp på traven är en kopp te. Just nu av den här goda tesorten: Rooiboste med smak av choklad och kanel. Det ska också hjälpa till att minska sockersuget. Ja, all hjälp mottages tacksamt, men framför allt hjälper det mig att ha något gott att dricka istället för den där lilla sötsaken!

Dessutom känner jag mig ruskigt vuxen med en lopp te i handen. -Ska vi ta en kopp te-frasen känna sådär jovialiskt vuxen och mogen på något sätt. Fråga mig inte varför, men den utlovar en stunds stilla betraktelse med händerna kupade runt en rykande kopp! Helst under en loppisfyndad lampa, med en riktigt tjock roman bredvid och en hemmastickad filt över knät. Hur vuxet som helst!

Kram!

Inga kommentarer: