måndag 21 april 2014

Sommarblommor: Två säkra kort!

Morgonen går inte till historien som den bästa. Inte när varje ljud skär i öronen och minsta leksakshög känns som ett oöverstigligt berg som får hjärtat att slå som efter ett maratonlopp. Nej, då återstår bara att dra sig tillbaka, vila ögon och hjärna en stund och sedan fokusera på något mycket enkelt.

Igår petades det nämligen med jord och frön en liten stund. Nu när jag sett att grönsaksfröerna börjar ta sig ville jag starta igång åtminstone ett par sommarblommor. 


En investering i mitt eget belöningssystem lika mycket som i min trädgård: Känslan som kommer av att följa en planta från ett litet, torrt frö till (förhoppningsvis) översvallande blomning. Det gör mig egentligen inte så mycket om plantan blir lite vekare än tänkt. Eller om blommorna blir något dussin färre. Bara det blir något!
Därför satsar jag på två säkra kort: Blomsterkrasse och luktärt! Den svarta "black velvet" och den vita "Royal white". 




Nu roar jag mig med att drömma om gigantiska balkonglådor där det svarta och vita likt en hästs yviga man kastar sig över räcket.

Men från dagdrömmar till handfasta tips: Deras tjocka hårda frön har fått spendera natten i bad för att vara redo för jorden. Två cm ner i krukan skulle de. I såjord. Lite vatten på det. 

Och nu springer jag ivrigt ner för trappen till tråk-källaren för att vattna och spana efter ljusgröna groddar. Just det; den svala källaren med fönster åt söder är just den rätta sortens barnkammare för de flesta frösådder.

Kram!

Inga kommentarer: